29 Nisan 2009 Çarşamba

KEHF SURESİ - MUSA İLE HIZIR


60_ Bir zaman Mûsa, genç dostuna şöyle demişti: "İki denizin birleştiği yere kadar hiç durmadan yürüyeceğim yahut da seneler ve seneler harcayacağım."


61_ Bu ikisi, iki denizin birleştiği yere vardıklarında, balıklarını unuttular. Bunun üzerine balık da denizde bir deliğe doğru yola koyuldu.


62 _Orayı geçtiklerinde Mûsa, genç arkadaşına dedi ki: "Hadi, getir şu sabah yemeğimizi. Vallahi, bu yolculuğumuz yüzünden epey çektik."


63 _Genç adam dedi: "Bak sen şu işe, hani kayaya sığınmıştık ya, işte o sırada balığı unuttum. Onu hatırlamamı bana unutturan, şeytandan başkası değildi. Balık, denizin içinde acaip bir biçimde yolunu tuttu."


64 _Mûsa: "Arayıp durduğumuz işte o idi." dedi. Bunun üzerine kendi izlerini sürerek gerisin geri döndüler.


65 _Orada, kullarımızdan öyle bir kul buldular ki, biz ona katımızdan bir rahmet vermiş, lütfumuzdan bir ilim öğretmiştik.


66 _Mûsa ona dedi ki: "Sana öğretilenden bana da bir olgunluk/bir bilgi öğretmen şartıyla sana tâbi olayım mı?"


67 _Dedi: "Doğrusu sen benimle beraberliğe dayanamazsın."


68 _"Havsalanın almadığı bir şeye nasıl dayanacaksın?"


69 _Mûsa dedi ki: "Allah dilerse beni sabırlı bulacaksın; hiçbir işte sana karşı gelmeyeceğim."


70 _Dedi: "Bak, eğer bana uyarsan, ben sana kendisinden bahis açıncaya değin hiçbir şey hakkında bana soru sorma!"


71 _İkisi birlikte yola koyudular. Bir süre sonra gemiye bindiklerinde, tuttu gemiyi deliverdi. Mûsa dedi: "İçindekileri boğmak için mi deldin onu? Vallahi, korkunç bir iş yaptın!"


72 _Dedi: "Ben söylemedim mi, sen benimle beraberliğe asla dayanamazsın!"


73 _Mûsa dedi: "Unuttuğum için beni azarlama; bu yaptığımdan dolayı da bana zorluk çıkarma."


74 _Yine yola koyuldular. Bir süre sonra bir oğlana rastgeldiler; tuttu onu öldürdü. Mûsa dedi: "Tertemiz bir insanı, bir cana karşılık olmaksızın öldürdün ha!? Vallahi, çok kötü bir iş yaptın!"


75 _Dedi: "Ben sana söylemedim mi, sen benimle beraberliğe asla dayanamazsın."


76 _Mûsa dedi ki: "Eğer bundan sonra sana bir şey sorarsam artık bana arkadaşlık etme. Vallahi, öyle bir durumda benden ayrılmakta mazur sayılacaksın."


77 _Yine yola koyuldular. Biraz sonra bir kente geldiler. Kent halkından yemek istediler, ama onlar bu ikisini konuk etmekten çekindiler. Orada, yıkılmayı bekleyen bir duvara rastladılar; genç adam tuttu onu onardı. Mûsa "İsteseydin buna karşılık bir ücret elbette alırdın." dedi.


78 _Dedi ki: "İşte bu, seninle benim aramın ayrılmasıdır. Şimdi sana, tahammül edemediğin şeylerin içyüzünü haber vereceğim."


79 _"Gemiden başlayayım: O gemi, denizde işçilik yapan bir grup yoksulundu. Ben onu kusurlu hale getirmek istedim. Çünkü biraz ötelerinde bir kral vardı; tüm gemilere zorla el koyuyordu."


80 _"Oğlan çocuğa gelince: Onun anası-babası inanmış kişilerdi. Çocuğun onları azgınlık ve inkâra sürüklemesinden korktuk."


81 _"Diledik ki, Rableri onlara o çocuktan temizlikçe daha üstün, merhametçe daha gelişmişini versin."


82 _"Ve duvar. Duvar, o kentte yaşayan iki yetim oğlanındı. Altında, oğlanlara ait bir define vardı. Oğlanların babası da hayır ve barış seven bir kimse olarak yaşamıştı. Rabbin istedi ki, o çocuklar ergenliklerine ulaşsınlar da Rabbinden bir rahmet olarak definelerini çıkarsınlar. Ben bunları kendi buyruğumun sonucu olarak yapmadım. İşte senin sabretmeye güç yetiremediğin şeylerin içyüzü budur."


8 yorum:

tutsak dedi ki...

Bu ayetlerin yüzeysel yorumu yargılama hakkının kimseye ait olmadığı hiç bir olayı hiç bir kimseyi ardında yatan olayları bilmeden önyargıyla suçlayamayacağımızı şer gördüğümüz dayanamayacağımız bazı olayların bile Allah'ın(C.C.) bilgisi dahilinde olduğunu ayrıca kimin hızır olup olmadığını bilemeyeceğimizi de anlatmaktadır.

Biraz daha derine gidersek. Tasavvufta gemi bedeni simgelemektedir. Mürşid gemiyi delerek kişiyi bedensel arzular tutkular yani ileride onu ele geçirecek olan Nefs firavunundan kurtarmış olur.Çocuğu küçükken öldürmesi bizim farkında olmadığımız iyi zannettiğimiz bazı huylarımızın şayet büyürse başımıza iş açacağını diğer iyi huylarımızı da yokedeceği bu yüzden daha küçük ken yokedilmesi gerektiğini anlatıyor.Son olaydaki miras ise ''herkes islam üzre doğar ''ifadesinde anlatılan konu olsa gerek,üzerine yıkılmış olan dünyasal kaygıları üzerinden kaldıracak birisi çıkmazsa o mirası asla bulamayız. Mürşid (yani ''Orada, kullarımızdan öyle bir kul buldular ki, biz ona katımızdan bir rahmet vermiş, lütfumuzdan bir ilim öğretmiştik.''ifadesiyle anlatılan kişi) konusunda da bir tehlike bizi bekliyor bu konuda da dikkat edilmesi gerekli. Neyi putlaştırırsanız o sizi Allah(C.C)a yaklaştıracağına uzaklaştırır.

beenmaya dedi ki...

yaptığın açıklama gerçekten çok yerinde ve yararlı olmuş sağolasın sevgili tutsak...

Belgin dedi ki...

Canim abim, yine bir seyler ögrenmis olarak gidiyorum buradan, cok tesekkürler:))
Bende sabah sabah seni merak ediyordum, ortalikta görünmüyor diyordum, icim rahatladi, simdi ise gidebilirim:))
Sevgiyle kal:))

düş dedi ki...

herSEN bir diger BENe vesile aslinda,sözleşildigi yerde ve zamANda sendekiBENi, bendekiSENi hatırlatmak muradıyla..

murşit icin, Şems'in de guzel bir soyleyişi vardi, yazayim onu da;

"Şu dunyada, semadaki yildizlardan daha fazla sayida sahte haci, hoca, şeyh, şih var. Hakiki mursit, seni kendi icine bakmaya ve nefsini asip, kendindeki guzellikleri bir bir kesfetmeye yonlendirir. Tutupta ona hayran olmaya degil.

Musa, Hızır'dan ayrılınca perişan oluyor,çok üzülüyor, ağlıyor, ama ayrılık kendindeki guzellikleri keşfetmesi için de bir vesile aslında...

guguk kuşu dedi ki...

@Abicimmmm, güzel sabahlar. Haklısın, kendi sınırlarımızı ve sınırlılığımızı bilmek erdem. Bu sınırlılığımızı unutup herşeyi bildiğimizi sanmak ise freni boşalmış kamyon gibi duvara doğru hızla ilerlememizin nedeni. Tevekkül diyorum başka birşey diyemiyorum:)

sufi dedi ki...

Tutsakcım;
Ne anlıyoruz şeklinde bir soruyla gelseydin, ben yıllar önce rüya sonucu okuduğum bu ayeti o güne göre ne anladığımla cevaplardım. Ama sen ledün diliyle ne olabileceği şeklinde kendi anladığın şekilde açıklamışsın.Duvarın örülmesini ise ay yüzlüm defalarca açıklamasına rağmen ben henüz tam olarak anlamış değilim.7. kat anlamını anlamamız birgün nasip olur inşaallah.

tutsak dedi ki...

Sevgili
beenmaya-Belgin
Ben de sizlere teşekkür ediyorum değerli yorumlarınız için.
düş
Çok önemli bir nokta evet mürşitsiz bazı zaaflarımızın farkına varmamız zor ama öğretmeni de putlaştırmamak çok önemli bir nokta.
gugukkuşuaslında sınırlarımızın bilmenin ötesinde yargılama konusu önemli burada sanırım.
Tontinim
Neden yazmadın ki ben bir kesinlik belirtseydim zaten yazının içinde yazardım fikrimi ama yorum olarak yazmayı tercih ettim.
Sevgilerimle

Uma dedi ki...

Muhtesemdi tesekkur ederim